Oikeanlaisen pyörän valitseminen

Sopivan tyyppisen ja kokoisen pyörän valinta on ensiarvoisen tärkeää, jotta pyörästä saa irti mahdollisimman paljon! Sopivan pyörän valintaprosessi sisältää kaksi tärkeää vaihetta:

 1) Valitse pyörämalli käyttötarkoituksesi mukaan. Yleisimpiä pyörätyyppejä ovat: hybridipyörä, maastopyörä, city-pyörä, maantiepyörä, cyclocross-pyörä, BMX-pyörä ja sähköpyörä.

2) Oikean runkokoon valinta.

Hybridipyörä

Hybridipyörä on sekoitus maastopyörää, city-pyörää ja maantiepyörää: se on tarkoitettu monenlaiseen käyttöön maantieajosta sorapintojen kautta kaupungin sykkeeseen. Hybridipyörien rakenne voi vaihdella paljon. Hybridipyörät saattavat joskus olla ohutrenkaisten maantiepyörien näköisiä, mutta yleensä  hybridipyörä muistuttaa kuitenkin ulkoisesti enemmän maastopyörää.

Pyörätyyppi on suosittu siksi, että se soveltuu monenlaiseen käyttöön. Hybridin tekniikka on usein pitkälti samankaltaista maastopyörien kanssa vaihteiston ja jarrujen komponenttien suhteen: toisaalta hybrideille ominaista ovat maastopyörää selvästi ohuemmat ja siten paremmin rullaavat renkaat. Maastopyörissä on usein 26" vanteet kun taas hybrideissä ne ovat usein 28" kokoiset. Hybridien vaihdevälitykset ovat yleensä jonkinverran maastopyöriä pidemmät, joten se toimii maastopyörää paremmin asfaltilla ja kovemmissa vauhdissa.

Hybriditit soveltuvat erinomaisesti pyöräilijälle, jonka matka taittuu erilaisissa olosuhteissa asfaltin ollessa kuitenkin pääasiallinen pyöräilyalusta. Siksi hybridit ovat erityisen suosittuja työmatka-ajajien keskuudessa sekä kuntoilukäytössä.

Tutustu Pyöräkeskus.fi:n laajaan hybridimallistoon tästä! Naisten hybridit / Miesten hybridit

Maastopyörä

Maastopyörä on suunniteltu haastaville poluille ja vaikeaan maastoon. Se on omiaan maastossa, joten se ei sovellu maantieajoon niin hyvin kuin maantiepyörä tai hybridipyorä. Maastopyörälle tunnusomaista ovat leveät ja voimakkaasti kuvioidut renkaat, jotka takaavat hyvän pidon pinnoilla, joilla kitkaa olisi muuten vähän. Maastopyörässä on huomattavasti maantiepyörää pystympi ajoasento, jolloin ajaja kykenee paremmin reagoimaan vastaantuleviin töyssyihin ja kuoppiin. Maastopyörät on usein varustettu jousitetulla etuhaarukalla ja tehokkailla jarruilla, kuten V-jarruilla tai levyjarruilla. Useat muut kilpa- ja harrastekäyttöön tarkoitetut pyörätyypit ovat ajan saatossa kehittyneet maastopyöristä.

Maastopyörät soveltuvat yleispyöriksikin hyvin, mikäli reitille osuu vaikeakulkuisia pätkiä, kuten routakuoppia, hiekkatietä, maastopolkuja tms. Ainoastaan pelkällä hyväpintaisella asfalttilla tapahtuvaan, nopeavauhtiseen ajoon maastopyörää ei kannata hankkia pitävien renkaiden tuoman rullausvastuksen vuoksi. Tällaiseen käyttötarkoitukseen maantiepyörät, city-pyörät ja hybridit ovat osuvampi vaihtoehto. Maastopyöräily on myös suosittu harrastusmuoto, jonka alueelle on kehittynyt paljon erilaisia kilpailu-ja harrastusmuotoja, kuten esimerkiksi kovavauhtinen alamäkiajo.

Tutustu Pyöräkeskus.fi:n laajaan maastopyörämallistoon tästä! Naisten maastopyörät / Miesten maastopyörät

City-pyörä

Kaupunkipyörästä käytetään myös nimitystä city-pyörä. Se on erityisesti kaupunkiajoon tarkoitettu, vähän huoltoa vaativa pyörätyyppi. City-pyörä on suunniteltu erityisesti lyhyille matkoille kaupunkiympäristössä, yleisesti alle 20 kilometrin kauppa- ja työmatkoille sekä satunnaisille lenkeille. Pidemmille matkoille paremmin soveltuvia pyörätyyppejä ovat esimerkiksi hybridit ja maantiepyörät.

Vaihteiden lukumäärä kaupunkipyörissä vaihtelee yleensä 1-8 välillä ja vaihteet  sijaitsevat tyypillisesti takanavan sisällä (napavaihde), mikä konstruktiona edellyttää vain vähän huoltamista. Jarruna toimii tyypillisesti jalkajarru, joka sekin on lähes huoltovapaa. Kaupunkipyörissä on yleensä maastopyöriä suuremmat 28" renkaat, mutta pienempirenkaisia mallejakin löytyy. Tunnusomaista on myös pysty ajoasento, jolloin ajaja istuu mukavasti ja kykenee havaitsemaan tehokkaasti ympäristöään. Kaupunkipyöriä on helppo hallita kaupungin vilinässä ja ne ovat yleensä hyvin varusteltuja soveltuen tarvittaessa tavaroidenkin kuljettamiseen. Kaupunkipyörät kestävät myös erilaisia ajopintojen epätasaisuuksia kuten mukulakivialustaa, routakuoppia ja kynnyksiä, vahvan rakenteensa ansiosta erinomaisesti.

Tutustu tästä Pyöräkeskus.fi:n city-pyörämallistoon! Naisten city-pyörät / Miesten city-pyörät

Maantiepyörä

Maantiepyörä on pyörätyypeistä kaikkein vanhin ja perinteikkäin. Siitä käytetään usein myös kansanomaisempaa nimitystä kilpapyörä. Maantiepyörä on nimensä mukaisesti suunniteltu maantiekäyttöön. Se on omiaan hyväkuntoisella asfaltoidulla tiellä tapahtuvaan, tarvittaessa vauhdikkaaseenkin ajoon. Maastoon maantiepyörällä ei ole asiaa, vaikka sillä satunnaisista soratietaipaileista selviääkin.

Tunnusomaista maantiepyörälle ovat kapeat, suuripaineiset renkaat, jotka aikaansaavat pienen kitkan ja hyvän rullaavuuden poljettaessa. Matala painopiste edesauttaa hyvien ajo-ominaisuuksien saavuttamisessa kovissakin vauhdeissa. Maantiepyörän tunnistaa myös sen alaspäin käyristyvästä ohjaustangosta: ajoasento maantiepyörissä on matala, mikä mahdollistaa pienemmän ilmanvastuksen ja sitä kautta nopeamman vauhdin. Matala ajo-asento ehkäisee puutumisia pidemmillä ajorupeamilla kun otetta voi vaihtaa ohjaustangolla ala-asennosta "normaaliimpaan", poikittaisen ohjaustangon -tyyppiseen otteeseen.  Maantiepyörät ovat pyörätyypeistä keveimpiä ja siksi niistä onkin yleensä karsittu pois kaikki sellaiset lisävarusteet, kuin lokasuojat, seisontatuki ja tavarateline.

Maantiepyörät soveltuvat paitsi puhtaaseen kilpailukäyttöön asfaltilla, myös nopeavauhtiseen treenaamiseen asfalttipinnoilla.

Tutustu tästä Pyöräkeskus.fi:n laadukkaaseen maantiepyörämallistoon! Maantiepyörät&Cyclocrossit (samassa yhteydessä myös cyclocrossit ja retkipyörät)

Cyclocross-pyörä

Cyclocross-pyörä eli "cyclocrossari" on erityisesti maantiepyörästä kehitetty sileän asfaltin ulkopuolellekin soveltuva vauhdikas ja hyvin rullaava pyörätyyppi. Se jalostettiin aikanaan cyclocross-kisoja varten, joissa ajetaan maastokisoja hyvin vaihtelevissa olosuhtessa ja joskus pyörää jopa kannetaan juosten mutaisimpien kohtien yli. Cyclocross-kilpailuissa edellytetään, että pyörät on varusettu oikeaoppisesti v-jarruilla, ja esimerkiksi levyjarrut ovat kiellettyjä. Nykyään tosin valmistetaan myös levyjarrullisia cyclocrosseja. Vaikka pyörätyyppi onkin ensisijaisesti tarkoitettu kilpaurheiluun, on se saanut viimeaikoina laajasti suosiota myös vauhdikkaana peruspyöränä hybridin ohella. Cyclocross-pyörä soveltuu parhaitenhelpohkoon maastoon ja pyörätyyppi sisältää monia maantiepyöristä tuttuja ominaisuuksia kuten käyrän ohjaustangon ja kapeat renkaat, joiden avulla cyclocross rullaa parhaimmillaan yhtä vauhdikkaasti asfaltilla kuin puhdasverinen maantiepyöräkin.

Ulkoisesti cyclocross-pyörää on ensinäkemältä vaikea erottaa tavallisesta maantiepyörästä. Suurimmat erot ovat rungon geometriassa: cyclocross-pyörässä on enemmän maavaraa ja ajoasento on hieman pystympi ja siten maantiepyörää lähempänä "tavallista" pyörää. Cyclocross-pyörän haarukat ovat hieman maantiepyörää leveämmät: Cyclocrossarin renkaat ovat usein ohuet ja nappulakuvioiset, mutta myös sileämpiä renkaita käytetään. Cyclocross-pyörä sopii myös talvikäyttöön, sillä leveämmän haarukan vuoksi pyörään saa maantiepyöristä poiketen asennettua nastarenkaat.

Cyclocrossarin suosio perustuu sen monikäyttöisyyteen: cyclocross soveltuu erinomaisesti nopeaan etenemiseen erilailla tienpinnoilla. Sitä on helppo muokata omia käyttötarpeita vastaavaksi mm. rengasvalinnoilla. Cyclocross soveltuu niin kilpailemiseen, puhtaaseen maantieajoon kuin työmatkakäyttöönkin silloin, kun halutaan saavuttaa tarvittaessa kovia vauhteja pitkilläkin siirtymillä. Kaikkina vuodenaikoina.

Tutustu tästä Pyöräkeskus.fi:n cyclocross-mallistoon! Maantiepyörät&Cyclocrossit (samassa yhteydessä myös maantiepyörät ja retkipyörät, cyclocrossit eroteltu otsikoin)

Sähköpyörä

Sähköpyörällä viitataan polkupyörään, jossa etenemistä avustetaan sähkömoottorin avulla. Näistä pyöristä käytetään yleisesti sellaisia nimityksiä kuin sähköpyörä, sähköavusteinen polkupyörä, e-bike sekä pedelec. Sähköavusteisen pyörän moottori saa avustaa korkeintaan 25 km/h vauhtia. Tätä korkeammissa vauhdeissa sähkömoottori ei saa Suomen lainsäädännön mukaan avustaa etenemistä. Lisäksi sähkömoottori saa avustaa etenemistä vain poljettaessa. Moottorin teho saa olla enimmillään 250 wattia. Mikäli näistä rajoituksista poiketaan, ei pyörää voida Suomen Ajoneuvolain mukaan enää pitää sähköpyöränä, vaan se on rekisteröitävä moottoriajoneuvoksi. Muualla Euroopassa sähköpyöräily on erittäin suosittua: sähköpyöriä myydään Keski-Euroopassa vuosittain jo yli 500 000kpl!

Sähköpyörän edut

Sähköpyörä on elementissään varsinkin jyrkissä ylämäissä ja vastatuulessa. Sähköpyörällä vältät myös ruuhkat, sillä pyöräteillä on vielä paljon tilaa uusille ajajille.

Sähköpyörien moottori- ja akkutekniikoissa on eroja: laadukkailla akuilla ja komponenteilla saavutetaan paitsi korkea turvallisuuden taso ja ajamisen helppous, myös pitkä käyttöikä: tyypillisesti sähköpyörällä pääsee noin 50-80 km yhdellä akun latauksella. Akku kestää tyypillisesti noin 1000 latauskertaa, joten käytännössä pyörää paljon käyttävillä tuleekin pyörän omien komponenttien, kuten rataspakkojen ja akseleiden, käyttöikä umpeen sähkötekniikan ollessa vielä hyvässä kunnossa.

Autolla liikuttaessa, erityisesti ruuhka-aikana, keskimääräinen nopeus kaupunkien keskustoissa jää alhaiseksi. Sähköpyörällä et kärsi ruuhkista ja matkasi taittuu jopa autoa nopeammin. Myös parkkiongelmat voit unohtaa, puhumattakaan vakutuus-, polttoaine- ja muista ylläpitokustannuksista.

Sähköpyörät ovatkin suosittuja varsinkin työmatka-ajossa: sähköpyörällä ajo on kevyttä, joten et saavu hikisenä töihin. Työmatkalaiset polkevat usein täydellä moottoriavustuksella töihin, kun taas kotiinpäin tullessa he voivat halutessaan laskea moottorin tehoja, jolloin sähköpyörällä ajo nostaa kuntoa siinä missä tavallinenkin pyöräily. Sähkömoottoria voi myös käyttää avuksi esimerkiksi vain ylämäkiin tai silloin kun on erityisen kova vastatuuli.

Sähköpyörällä ajo on edullista: ajaminen maksaa alle 20snt/100km. Sähkömoottori on varmatoiminen eikä se vaadi juuri huoltoa: moottori on koteloitu tiiviisti säältä suojaan, eikä sen sisällä aiheudu moottorin toiminnassa juurikaan mekaanista kitkaa kiitos sähkömoottorin käämien ympärille luodun, magneettikenttään perustuvan toimintatavan. Yhdellä laadukkaalla akulla voi päästä jopa 70 000km, riippuen akkutyypistä, ajotavasta, kuljettajan painosta, maasto-olosuhteista jne.

Sähköpyörän käyttö on erittäin ympäristöystävällistä: sähköpyörät aiheuttavat saasteita noin sata kertaa vähemmän kuin henkilöautot, vaikka pyörän akku olisikin ladattu hiilivoimalasta tuotetulla sähköllä. Yli 50% suomalaisten automatkoista on alle 5 km pituisia, jolloin auton moottori käy vielä kylmänä ja saastuttaa eniten. Sähköpyörä toimii erinomaisesti myös talvella nastarenkailla varustettuna. Ei ole sattumaa, että Posti käyttää Helkaman sähköpyöriä postinjakamiseen ympäri vuoden!

Kenelle sähköpyörä sopii?

Sähköpyörä soveltuu monenlaiseen käyttöön työmatkapyöräilyn lisäksi. Niitä käytetään myös mm. pitkillä retkillä, koska eteneminen on vaivatonta. Lisäksi ikäihmisille ja erilaisista sairauksista kuten esim. nivelvammoista kärsiville sähköpyörä saattaa tarjota mahdollisuuden pyöräillä täysipainoisesti silloinkin kun pyöräily tavallisella pyörällä ei olisi enää mahdollista. Moni käyttää sähköpyörää tavallisen pyörän korvikkeena, oli kyse sitten kauppamatkoista tai pidemmistäkin ajoista, niin vaivattoman vauhdikkaasti sähköpyörällä halutessaan pääsee!

Sähköpyörien suosion kasvaessa vauhdilla, on tarjontaa tullut Suomeenkin laidasta laitaan. Tekniikan Maailma -lehdessä (numero 13/2009) testattiin suosittuja sähköpyörämerkkejä ja testissä selvisi, että laatuerot ovat merkittäviä. Ostaessaan ns. "halpatuonti"sähköpyörää ostajan kannattaakin selvittää, ettei laadusta, kestävyydestä ja turvallisuudesta ole tingitty liikaa.. Laadukas sähköpyörä kun on pitkäaikainen kumppani, jolla matkanteko on nautinto!

Tutustu Tekniikan Maailman suureen sähköpyörätestiin lehden numerosta 17/2009. Testin voitti Helkaman sähköpyörämalli TE2800!

Pyöräkeskus.fi on kelpuuttanut laajaan sähköpyörämallistoonsa vain laadukkaat sähköpyörämallit, joiden edullisiin hintoihin pääset tutustumaan tästä!  Sähköpyörät

BMX-pyörä

BMX on erityinen pyöräilyn muoto, jossa pyöriä käytettiin alunperin vain motocross -tyyppiseen kilpailemiseen eli racingiin. Ajanmyörä lajin sisällä erkani suuntauksia, jossa pyöriä alettiin kehitettiin enemmän pyörän avulla tehtävien temppujen tekemisen suuntaan ja näin syntyi BMX Freestyle.

BMX-pyöräilyn alalajeja ovat:

Dirt

Dirt eli ”dirtti” (myös ”trailssi, joka johdettu englannin kielisestä termistä ”trails”) on lähimpänä lajin alkuperäistä muotoa eli crossiajoa. Dirtti tarkoittaa yleensä muutamaa hyppyriä, kun taas trails-terminä viittaa useisiin hyppyreihin ja mutkiin. Dirtillä on tarkoitus muun muassa hypätä hyppyreistä ja tehdä välillä suurehkojakin temppuja.

Ramppi

Ramppi koostuu kahdesta vastakkain olevasta kaaresta sekä niiden väliin jäävästä "flätistä". Yleisin ramppi on ns. ”miniramppi”, mutta jos rampin kaarissa on pystysuoraa, vertikaalista, heittoa, on kyseessä verttiramppi. Kummassakin ramppityypissä voi tehdä ilma-, lippi- ja hyllytemppuja. Rampeista on johdettu erilaisia versioita, kuten esimerkiksi ramppi, jonka takana on toinen ramppi (spine) tai ramppi, jonka toinen sivu on korkeampi kuin toinen (step-up).

Street

Streettiä ajetaan nimensä mukaisesti kadulla. Temput ovat suurimmaksi osaksi samoja kuin parkissa, mutta ympäristönä toimii kaupunkien arkkitehtuuri ja katumaisema. Temppuramppeina toimivat mm. katukynnykset ja ns. "grindaamiseen" soveltuvat kaiteet ja muut tangot.

Flätti

Flätti (johdettu englanninkielisestä termistä ”flatland”) viittaa tasaisella maalla tapahtuvaan pyörällä tasapainotteluun ja pyörän hallintaa sisältävien temppujen tekemistä.Yleensä flättipyöristä löytyvät putket (ns. ”jalkatapit”), jotka on pultattu etu- ja takapyörien akseleiden päihin.  

BMX-pyörissä on 20" renkaat ja tukeva runkorakenne U-jarruineen. Lisäksi BMX -pyörissä eli tuttavallisemmin "bemaxeissa" on hyvän ohjaustunnon ja nopean reagoinnin mahdollistava ohjaus pystyine ohjaustankoineen. Useissa BMX -pyörissä mahdollistetaan ohjaustangon kääntyminen 360 astetta erityisellä laakeroidulla jarruvaijerien läpivienti-levyllä eli gyrolla, jonka ansiosta jarruvaijerit eivät kierry mutkalle hurjemmissakaan tempuissa. BMX Freestyle -pyöräily jakautuu edelleen useisiin alamuotoihin, kuten kadulla ajettavaan streettiin, hyppyreille sijoittuvaan dirttiin ja rampilla ajettavaan ramppiajoon. Dave Mirra on yksi lajin legendoja ja hänen näkemyksiään on käytetty hyväksi myös BMX-pyörien suunnittelussa.

Suomen suosituimmat BMX -pyörät ovat Felt -ja Mirraco -merkkisiä: Syynä kestosuosioon on Feltin ja Mirracon pyörien tinkimätön maine alan harrastajien ja ammattilaisten keskuudessa laadukkaina ja ominaisuuksiltaan loistavina BMX-pyörinä. Tästä pääset tutustumaan Pyöräkeskus.fi:n kattavaan BMX-mallistoon! BMX-pyörät

 

Oikea runkokoko

Polkupyörissä tarjotaan usein erilaisia kokovaihtoehtoja, jotka ilmaistaan pyörämaailmassa runkokokona. Runkokoko tarkoittaa polkimien kampien kiinnityskohdan etäisyyttä rungon pystyputken päähän ja se ilmaistaan yleensä senttimetreissä.

Oheisiin taulukoihin on koottu suosituksia siitä, mikä runkokoko on Sinulle sopivin. Ensin on esitelty aikuisten runkokoot ja sitten lasten runkokoot. On huomionarvoista, että nämä ovat valmistajien antamien suostusten mukaan esitettäviä keskimääräisiä ohjearvoja ja siten viittellisiä. Runkokoon lisäksi sopivan ajoasennon löytymisessä säätövaraa löytyy pyörissä useimmiten myös satulan säädöistä (satulaa voi yleensä säätää sekä korkeus-, että pituussuunnassa) sekä ohjaustangon säädöissä (ohjaustangon korkeutta ja etäisyyttä on usein mahdollista säätää).

Mikäli vaikuttaa siltä, että pituutesi puolesta sinulle voisi sopia kaksi eri runkokoa, kannattaa ottaa huomioon jalan sisäpituus. Jalan sisäpituus on väli maasta haaroihin ja sitä ilmaistaan senttimetreissä. Mikäli jalan sisäpituuden huomioimisen jälkeenkin vaikuttaa siltä, että kyseeseen voisi tulla kaksi eri runkokokoa, kannattaa nyrkkisääntönä yleensä valita näistä pienempi: liian suuri runkoko vaikeuttaa pyörän hallintaa.

Huomioithan sen, että joissakin pyörämalleissa on naisille suunniteltu erikseen mallit. Usein naisille ei ole kuitenkaan suunniteltu erikseen malleja, jolloin kyseeseen saattaa tulla miesten mallia yhden runkokokoon verran pienempi runkokoko.

 

Aikuisten runkokokotaulukko:

 

 Pyöräilijän   pituus:  Jalan  sisämitta:

 Maastopyörät:
(tuumaa)

 Maantiepyörät  & Cyclocrossit
 Hybridit:   (tuumaa)
 Hybridit: 

 City-pyörät & muut pyörät:

 198cm  yli 94cm  yli 21"  yli 60cm
 24" yli 60cm
 63cm
 194cm  91,5cm  yli 21"  60cm  23"/ 24" 58cm/ 60cm
 59cm/63cm
 189cm  90cm  21"
 59cm  22"/ 24" 58cm/ 60cm
 59cm
 186cm  88,5cm  21"
 57cm/ 58cm  22"/ 23" 55cm/ 59cm
 59cm
 183cm  87cm  yli 19"
 55cm/ 56cm  21"/ 22" 54cm/ 57cm
 54cm/59cm
 180cm  85,5cm  19"  54cm/ 55cm  20"/ 22" 52cm/ 56cm
 54cm/59cm
 176cm  84cm  18"  53cm/ 54cm  20"/ 22" 52cm/ 55cm
 54cm
 174cm  82,5cm  17,5"  53cm/ 54cm  20"/ 22" 52cm/ 55cm
 54cm
 172cm  81cm  17"  52cm/ 53cm  19,5"/ 21" 50cm/ 54cm
 53cm
 170cm  79,5cm  16"/ 17"  52cm  19"/ 21" 48cm/ 54cm  51cm/53cm
 168cm  78cm  16"  51cm  19"/ 20" 48cm/ 52cm
 51cm
 166cm  76,5cm  15,5" /16"  50cm  19"/ 20" 48cm/ 52cm
 48cm/51cm
 163cm  75cm  15,5"  49cm  18,5"/ 19,5" 47cm/ 50cm
 48cm/51cm
 161cm  73,5cm  15"  48cm  17"/ 18" 42cm/ 46cm
 48cm
 158cm  72cm  14"  47cm  17" 42cm/ 44cm
 alle 51cm
 alle 158cm
 alle 72cm  alle14"  alle 47cm  17" alle 44cm

alle 51cm

 

 

Lasten runkokokotaulukko:

 

 Lapsen pituus:

 Runkokoko: 
 (tuumissa)

 Lapsen ikä:
 75cm-95cm 12"
 2-4v
 95cm-105cm 16"  4-6v
 105cm-140cm 20"
 6-9v
 140cm-150cm 24"
 9-11v
 yli 150cm
26"  yli 11v

 

 

Mikäli olet epävarma oikeasta runkokoosta juuri Sinulle, ota yhteys asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@pyorakeskus.fi